تیم سازنده Forza Horizon از روند خلق دنیای باز فوقالعاده نسخه پنجم بازی میگوید. انتخاب مکزیک، تنوع زیستی، فرهنگ محلی و داستانهای مربوط به خودروی نمادین "Vocho" باعث شدند نقشهی بازی چیزی فراتر از جاده و طبیعت باشد؛ یک تجربه واقعی رانندگی.
ساختن یک دنیای ریسینگ واقعی، نه فقط قشنگ
وقتی Forza Horizon 5 در سال ۲۰۲۱ منتشر شد، چیزی فراتر از یک بازی مسابقهای بود. در روزگاری که مردم جهان هنوز با محدودیتهای دوران کرونا دستوپنجه نرم میکردند، نسخهی مکزیکی بازی مثل یک سفر تفریحی واقعی عمل کرد. محیطی آفتابی، رنگارنگ، زنده و غنی که حس آزادی و گشتوگذار را بهخوبی القا میکرد. حالا با عرضه نسخه PS5، طراحان ارشد بازی فرصتی پیدا کردهاند تا درباره پشتصحنه ساخت این دنیا صحبت کنند.
انتخاب لوکیشن؛ مثل انتخاب میزبان المپیک
بهگفته سازندگان، انتخاب نقشه بازی چیزی شبیه فرآیند انتخاب میزبان المپیک است. تیم طراحی باید بررسی کند که کشور موردنظر چه نوع جادههایی دارد، چه فرهنگ رانندگیای در آن جریان دارد، چه نوع زیستبومها و آبوهواهایی در آن وجود دارد، و آیا میتوان از آن فضا برای ساخت مکانیکهای گیمپلی جدید بهره برد یا نه. هدف آنها فقط ساختن نقشهای زیبا نیست، بلکه خلق تجربهای زنده، متنوع و بامفهوم است.
چرا مکزیک انتخاب شد؟
در میان گزینههای نهایی، مکزیک به دلیل تنوع اقلیمی و جغرافیایی فوقالعاده، حضور پررنگ خودروهای کلاسیک و فرهنگ خودرویی فعال، انتخاب شد. یکی از المانهای مهم بازی، داستانی پیرامون فولکسواگن بیتل (Vocho) است که در فرهنگ مکزیکی جایگاه ویژهای دارد. از کارخانجات تولید تا جادههای شهری، این خودرو تبدیل به عنصر اصلی روایت و مأموریتهای خاص بازی شد؛ تجربهای که فقط در بستر مکزیک قابلپیادهسازی بود.
وقتی هنر، گیمپلی میسازه
نکته جالب درباره Playground Games این است که طراحی هنری اولویت دارد و بعد بر اساس آن گیمپلی ساخته میشود. یعنی ابتدا فضا، نور، فصلها، معماری و حالوهوای منطقه طراحی میشود و سپس طراحان بازی از دل آن ایدههایی مثل کمپینهای اکتشافی، چالشهای محیطی، یا سبک خاص مأموریتها را میسازند. همین نگاه هنری-طراحی باعث شده تا نقشه مکزیک بیشتر از یک محیط بازی، حس یک کشور واقعی را منتقل کند.
از غبار تا طوفان؛ نقش فناوری در زنده شدن فضا
با پیشرفت موتور گرافیکی بازی، تیم سازنده توانست ویژگیهایی مانند نور حجمی، افکتهای جوی پیشرفته و سیستم ذرات را با دقت بالا پیادهسازی کند. این امکان وجود طوفانهای شن، نورپردازی واقعگرایانه و آبوهوای پویاتر را فراهم کرد. این فناوریها در خدمت ایجاد تجربهای حسی بودند، نه فقط گرافیکی — بازیکن نهتنها میبیند، بلکه حضور را احساس میکند.
وقتی گوگل مپ کافی نیست
برای طراحی دقیق این دنیا، تصاویر ماهوارهای و منابع دیجیتال کافی نبود. با وجود محدودیتهای سفر در دوران کرونا، اعضای تیم تا حد امکان به مکزیک سفر کردند، از مناطق مختلف عکسبرداری کردند، تجربههای واقعی رانندگی در آن کشور را بررسی کردند و آن را به هنر و طراحی گیمپلی ترجمه کردند. هدف این بود که بازیکن فقط برای انجام مأموریت بازی نکند؛ بلکه از گشتوگذار آزاد در محیط لذت ببرد — و این دقیقاً همان چیزی است که بسیاری از کاربران از آن به عنوان لذت اصلی Forza Horizon 5 یاد میکنند.
تحلیل iTrends
Forza Horizon 5 نشان داد که ساخت یک دنیای باز موفق در بازیهای ریسینگ، فقط به تعداد خودروها یا تنوع جادهها محدود نمیشود. قدرت واقعی این بازی در توجه عمیق به فرهنگ، ترکیب طراحی هنری با گیمپلی، و استفاده هوشمندانه از فناوری است. مکزیک در Horizon 5 فقط یک نقشه نیست، بلکه یک مقصد واقعی برای ماجراجویی است. اگر Playground Games همین مسیر را ادامه دهد، بازی بعدی آنها نهتنها باید از یک کشور جدید الهام بگیرد، بلکه باید استانداردی را پشت سر بگذارد که خودشان ایجاد کردهاند.