تسلا قصد دارد نسخهای اقتصادیتر از خودروی محبوب Model Y تولید کند تا در برابر افت فروش در چین و افزایش فشار رقبا واکنش نشان دهد. این مدل جدید که با کد «E41» شناخته میشود، حدود ۲۰٪ ارزانتر تولید خواهد شد و قرار است از سال ۲۰۲۶ وارد مرحله تولید انبوه شود.
بازار چین، میدان نبرد خودروهای برقی
چین دومین بازار بزرگ تسلاست، اما در سالهای اخیر فروش این شرکت با کاهش روبهرو شده است. در حالی که Model Y در سالهای ۲۰۲۳ و ۲۰۲۴ پرفروشترین خودروی الکتریکی چین بود، حالا برندهای بومی مثل BYD (با حمایت وارن بافت) و شیائومی وارد میدان شدهاند و رقابت را بهشدت بالا بردهاند.
برای مثال، شیائومی که تنها از آوریل وارد صنعت خودرو شده، موفق شده با سدان SU7، فروش ماهانه Model 3 تسلا را پشت سر بگذارد. همچنین مدل جدید این برند با نام YU7 با قیمت تقریبی ۳۴٬۵۰۰ دلار تهدید مستقیمی برای Model Y تسلا بهحساب میآید که اکنون ۳۶٬۳۵۱ دلار قیمت دارد.
مدل E41؛ کاهش هزینه بدون تغییر در خط تولید
نسخه جدید Model Y که با کد داخلی E41 شناخته میشود، قرار است ۲۰٪ هزینه تولید کمتری نسبت به مدل فعلی داشته باشد. این مدل روی همان خطوط تولید فعلی کارخانههای تسلا ساخته خواهد شد و نیازی به سرمایهگذاری مجدد روی زیرساختها ندارد.
تسلا قصد دارد این خودرو را ابتدا در چین، و سپس در اروپا و آمریکای شمالی نیز عرضه کند. ایلان ماسک در ژانویه وعده داده بود که مدلهای ارزانقیمت جدیدی از تسلا در نیمه اول ۲۰۲۵ معرفی خواهند شد، و حالا با برنامهریزی تولید انبوه برای ۲۰۲۶، این وعده در حال شکلگیری است.
چالشهای داخلی؛ از بازار تا حاشیه
تسلا در داخل آمریکا هم با حاشیههای سیاسی و اجتماعی مواجه شده است. نزدیکی ایلان ماسک به دونالد ترامپ، که اخیراً یک Model S قرمز را از کاخ سفید خریداری کرده، باعث بروز اعتراضاتی در برخی شهرها شده است.
حتی گزارشهایی از تخریب شورومها و آتشزدن خودروها در ایالتهایی مثل کلرادو منتشر شده است. این در حالیست که سهام تسلا نیز بهدنبال تهدید تعرفههای جدید ترامپ علیه چین و انتقادات عمومی نسبت به ماسک، دچار نوسان شده است.
تحلیل iTrends
عرضه یک مدل ارزانقیمت از Model Y، تاکتیکی مهم برای حفظ موقعیت تسلا در بازار چین است — اما رقابت با برندهای بومی که ساختار هزینه بسیار بهینهتری دارند، کار آسانی نخواهد بود.
همزمان، چالشهای تسلا در آمریکا و ارتباط مستقیم برند با مواضع سیاسی چهرههای جنجالی، میتواند بر دیدگاه عمومی کاربران جهانی اثر بگذارد.
در مجموع، تسلا در حال حاضر در دو جبهه باید بجنگد:
۱. حفظ سهم بازار در برابر رقبا
۲. بازسازی اعتماد عمومی نسبت به برند