فراری از مدل جدید Amalfi برای سال ۲۰۲۶ رونمایی کرد؛ خودرویی لوکس با موتور V-8 ارتقایافته، طراحی مینیمال، کابین بازطراحیشده و فناوریهایی مانند brake-by-wire و ECU مدل 296. این مدل بهعنوان جانشین رسمی Roma معرفی شده است.
Roma، نقطه آغاز یک مسیر متفاوت
مدل Roma در سال ۲۰۲۰ با هدف بازتعریف «la nuovo dolce vita» عرضه شد؛ مفهومی برگرفته از سبک زندگی اغواگرانه ایتالیا در دهه ۵۰ و ۶۰. اما طراحی grille توریشکل، کنترلهای لمسی آزاردهنده و شباهت زیاد به سایر محصولات، باعث شد فراری به فکر بازطراحی بیفتد.
زبان طراحی جدید؛ ساده، یکپارچه، مدرن
در Amalfi، دیگر خبری از shark-nose grille نیست. نوار مشکی باریکی از چراغی به چراغ دیگر کشیده شده و چراغها کوچکتر و تهاجمیتر طراحی شدهاند. عقب خودرو نیز با الهام از Porsche 928 و TVR T350، چهرهای فضایی و آیندهنگر دارد.
کابینی برای لمس دوباره دکمهها
فراری با حذف haptic switchها و بازگرداندن دکمههای فیزیکی، بازخورد کاربران را جدی گرفته است. کنسول مرکزی با یک قطعه آلومینیومی تراشخورده، فضا را بهزیبایی از هم جدا میکند و نمایشگر لمسی از حالت عمودی به افقی تغییر یافته است.
V-8 پرقدرتتر؛ سرعت، نفسگیرتر از قبل
موتور ۳.۹ لیتری V-8 توئینتوربو، حالا ۶۳۱ اسب بخار قدرت دارد؛ با redline جدید ۷۶۰۰ دور در دقیقه و توربوهایی که به ۱۷۵ هزار rpm میرسند. شتاب ۰ تا ۱۰۰ برابر با ۳.۳ ثانیه و حداکثر سرعت نزدیک به ۲۰۰ مایل در ساعت اعلام شده است.
هواشناسی هوشمند؛ اسپویلر فعال و grille کوچکتر
به لطف ورودیهای هوا بالای چراغها، grille کوچکتر شده و مقاومت هوا کاهش یافته است. اسپویلر عقب در سه وضعیت تنظیم میشود و در سرعت ۱۵۵ مایل، تا ۲۴۲ پوند downforce ایجاد میکند؛ عملکردی پیشرفتهتر نسبت به Roma.
زمان عرضه و قیمت پایه
فراری Amalfi با قیمت پایه حدود ۲۷۵ هزار دلار از سال ۲۰۲۶ وارد بازار جهانی میشود. انتظار میرود نسخه convertible آن نیز در آینده نزدیک معرفی شود تا جانشینی کامل برای Roma ارائه گردد.
تحلیل iTrends
معرفی Amalfi بیش از یک تغییر طراحی است؛ این مدل بازتابی از بازنگری فراری در تجربه کاربری و جایگاه برند در بازار Grand Touring است. بازگشت به دکمههای فیزیکی، سادگی فرم بیرونی و تقویت پیشرانه، پاسخ مستقیم به بازخورد مشتریان است.
از نگاه iTrends، Amalfi گامی حسابشده و هوشمندانه است که میتواند فراری را در رقابت با Porsche و Aston Martin جلو بیندازد؛ البته به شرط حفظ توازن میان نوآوری و اصالت.